Festek, festegetek…

Általában szeretem az egyszerűbb mintájú ruhákat, de azért elég unalmasak lehetnek, főleg egy gyerek számára. Ezért igyekszem saját magam valamilyen „házi” technikával díszíteni őket és az alábbiakban két módszert szeretnék bemutatni röviden.

Hozzávalók:

-textilfesték (nekem eddig a Pentart textilfesték vált be legjobban)

-stencil/Freezer paper

-szivacs darab/szivacsecset

-ragasztóspray

-védőréteg

-vasaló

A stencilezés talán a legismertebb és tényleg nem egy bonyolult módszer ha a megfelelő technikával és hozzávalókkal dolgozunk.  De ha nagyon megtetszik egy minta és nem találunk hozzá stencilt? Csináljunk magunknak! Sokat böngésztem a netet és rájöttem, hogy elég nehéz beszerezni erre való alapanyagot: áttetsző, vékony, könnyen vágható, mégis tartós műanyag lapot. Ezeknek a „kritériumoknak” úgy találtam, hogy a legjobban az írásvetítő fólia felel meg. Mekkora felfedezés 🙂 ! Fogtam a mintát, kinyomtattam, rámásoltam erre a lapra és kivágtam (bár lézernyomtatóval direkt a fóliára is lehet nyomtatni, de ezt még nem próbáltam ki). Kész is volt a kívánt stencil!! Innen már nem volt nehéz dolgom. Az egészben a vetítőlap beszerzése volt a legbonyolultabb 🙂

Van két trükk amitől még szebb lesz az eredmény és megkönnyíti a munkánkat:

– a stencil hátoldalát fújjuk be egy ragasztóspray-vel ami ahhoz jó, hogy munka közben ne csúszkáljon ide oda a festeni kívánt anyagon és azért is, hogy a minta szélei alá ne „fusson” ki a festék. Én a sprayt hobbiboltban vettem, átmeneti ragasztásra jól szolgál.

– a festeni kívánt anyag alá tegyünk egy sima felszínű védő réteget (én egy műanyag lapot használok), így ha átüt a festék nem fogja be az anyag többi részét is.

Nagyon szép, finom minták kivágására van egy szuper gép (melynek szuper az ára is), erre szoktam mondani, hogy „mindent tud” 🙂 Itt olvashattok bővebben róla: Silhouette Cameo  (szerencsém volt találni egy kedves valakit, akinek van egy ilyen gépe és készített nekem néhány gyönyörű mintát).

Eredmény:

P1020492

Egy másik, talán még egyszerűbb módszer a „Freezer paper” használata. Igen, egyszerű a módszer, de kicsit nehezebb beszerezni hozzá az alapanyagot. Ezt a bizonyos papír Amerikában minden zöldségesnél található, élelmiszert csomagolnak vele. Egy másik jó tulajdonsága, hogy vasalással ráragad az anyagra!

P1020484

(Én az Amazonról szereztem be, de nemrég itt is találtam ehhez hasonlót)

Ennek a papírnak egyik oldala matt, a másik fényes. A matt oldalára rajzoljuk rá a mintát, majd vágjuk ki. Helyezzük a fényes oldalával a festeni kívánt anyagunkra (ne felejtsünk tenni ez alá egy védőréteget!) és vasaljuk rá. Nem kell sokáig rajta tartani a vasalót, nagyon gyorsan ragad.

P1020486

Ugyan úgy mint a stencil esetén vigyük fel a festéket egy kisebb darab szivacs vagy szivacsecset segítségével és ha már kissé megszáradt húzzuk le a papírt.

P1020487P1020489

Ha a festék teljesen megszáradt vasalással rögzítsük sütőpapíron keresztül néhány percig a legmagasabb hőfokon (gőzölés nélkül!).

P1020491

Szárnyalhat a fantázia!!! Jó munkát… 🙂

P1020490

Leave a Reply

